Anayasa Mahkemesi, vergi süreçlerinin dijitalleşmesinde önemli bir yere sahip olan elektronik tebligat (e-tebligat) konusunda Hazine ve Maliye Bakanlığı’na tanınan bir yetkiyi iptal etti.
Karar ve yürürlük
AYM’nin E:2025/94, K:2026/11 sayılı ve 15 Ocak 2026 tarihli kararı, 3 Nisan 2026 tarihli ve 33213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlandı. İptal hükmü, doğabilecek hukuki boşluk gözetilerek 3 Ocak 2027 tarihinde yürürlüğe girecek.
Neyi kapsıyor?
Karar, Vergi Usul Kanunu’nun 107/A maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan ve Bakanlığa elektronik tebligata ilişkin usul ve esasları belirleme konusunda geniş yetki veren bölüme ilişkin. Mahkeme, e-tebligata dair ilke ve esasların dava açma sürelerini doğrudan etkilediğini, dolayısıyla “mahkemeye erişim hakkı” alanına girdiğini; Anayasa’nın 13. ve 36. maddeleri uyarınca temel hakların ancak kanunla sınırlanabileceğini vurguladı.
Mükellefler için önemi
Vergi hukukunda usul, çoğu zaman esastan önce gelir. Vergi/ceza ihbarnamesi veya ödeme emri içerik olarak doğru olsa bile, tebligat aşamasındaki bir usulsüzlük borcu hukuken sakatlayabilir. Karar, e-tebligat uygulamasının yasal çerçevesini güçlendirmeye yönelik bir adım olarak değerlendiriliyor; yürürlük tarihine kadar mevcut düzenlemelerin uygulanmaya devam edeceği belirtiliyor.
